خواص آلومینیوم

cuoi

خواص آلومینیوم

بهمن 29، 1401

خواص آلومینیوم

همانگونه که در پست قبل خدمت شما عزیزان راجب مهمترین خواص آلومینیوم صحبت کردیم امروز تیم اخگر ذوب اصفهان قصد دارد این موضوع را برای شما باز کند پس با ما همراه باشید.

وزن مخصوص کم

یک متر مکعب آلومینیوم خالص 8 / 2827 کیلوگرم وزن داشته در صورتی که یک متر مکعب از سنگین ترین آلیاژهای آلومینیوم (یعنی آلیاژهای حاوی مس و روی) دارای وزنی در حدود 2953 کیلوگرم است. حتی سنگین ترین آلیاژهای آلومینیوم نیز حداقل 1678 کیلوگرم در هر مترمکعب سبک تر از وزن حجم سایر فلزات ساختمانی (بجز منیزیم) می باشد.

وزن کم

وزن کمتر به معنی تعداد قطعات بیشتر به ازای هر کیلوگرم وزن می باشد. میخ ، پیچ، مهره، واشر آلومینیومی را می توان به ازای هر واحد وزن تا سه برابر تعداد قطعات مشابه فولادی ساخت.

مقاومت زیاد در مقابو خوردگی

یکی دیگر از خواص مشخصه آلیاژهای آلومینیوم مقاومت در مقابل خوردگی است. آلومینیوم خالص وقتی که در هوا قرارگیرد بلافاصله با یک لایه چسبیده اکسید آلومینیوم پوشیده می شود این لایه پوششی ما نع خوردگی می گردد.

حفاظت کاتدی Cothodic protection

برخی از مواد مصرف دریایی آلومینیوم نیاز به یک نوع حفاظت متفاوت با حفاظت های فوق الذکر دارد در اینگونه موارد فلز در آب دریا غوطه ور می گردد مانند بدنه پایین کشتی که به مقاوت خوردگی بیشتری نیازمند هستند این روش حفاظت در مقابل خوردگی در لوله های آلومینیومی زیر زمینی مخصوصا وقتی که فلزات دیگر نیز درخاک وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

نسبت استحکام به وزن بالا

وزن مخصوص کم و مقاومت به خوردگی زیاد از جمله خواص مهم شناخته شده آلومینیوم می باشد فاکتوری که واقعا مهم بوده ولی معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد نسبت استحکام به وزن زیاد آلومینیوم است.

هدایت حرارتی زیاد

هدایت حرارتی چهار فلز از هادی ترین فلزات به همان ترتیب هدایت الکتریکی آنها کاهش می یابد نقره دارای بالاترین هدایت حرارتی می باشد پس از آن مس و طلا و در آخر نیز آلومینیوم قرار دارد. ساخت ظروف آشپزخانه آلومینیوم مهمترین مورد استفاده هدایت حرارتی بالا این فلز می باشد.

شکل پذیری با روشهای مختلف

در حدود 200 آلیاژ تجارتی آلومینیوم اکنون در دسترس می باشد از انواع مختلرف محصولات آلومینیوم برخی از انواع خاص آن را آلیاژهای کارپذیر می نامند که حاصل کار مکانیکی برر روی آنهاست و بطور کلی اینگونه محصولات شامل محصولات نورد شده ، کشش یافته یا اکسترود شده می باشند.

خاصیت غیر مغناطیسی

این خاصیت از دیگر خواص آلومینیوم می باشد که امروزه درصنعت نفت ازآلومینیوم استفاده می گردد.

قیمت زیاد ضایعات آلومینیوم

چون آلومینیوم دارای مقاومت به خوردگی زیادی می باشد بنابراین دارای عمر مفید و مصرف طولانی می باشد و مقدار ضایعات آآلومینیوم در مقایسه با فولاد نسبتا پایین است.